The Workshop

(francia, 2017)
Rendező: Laurent Cantet
Szereplők: Marina Fois, Matthieu Lucci, Florian Beaujean, Mamadou Doumbia

Ez a film olyan társadalmi kérdéseket feszeget, melyek miatt szinte bármely európai ország egyik kisvárosában játszódhatna. Természetesen megjelennek a Franciaországot érintő speciális elemek is, de ebben a filmben mindenki otthon érezheti magát.
Röviden az alaptörténet: a Párizsból érkező írónő egy kiadó által támogatott projekt keretében közös regényírást szervez, vezet – workshop formában – hét fiatal számára.


A The Workshop megmutatja többek között, hogy mennyi megoldatlan feszültséget hordoz a mai kor modern emberének az etnikai sokszínűség, ha nincs a helyi közösségekben megfelelően kezelve. A film főszereplői átlagos, kisvárosi huszonévesek, akiket nem segíti az előttük járó idősebb társadalom a különbözőségükből adódó problémák megoldásában, sőt, gyakran hátráltatják őket. Belelátunk abba, hogy egy francia tengerparti kisváros 2017-ben milyen unalmas tud lenni a fiatalok számára, ha nem jutnak értelmes és hasznos munkához, tanuláshoz, ha nem kapnak támogatást céljaik kialakításban.

Azt is megmutatják nekünk a film alkotói, hogy egy fővárosból érkező sikeres középkorú írónő mennyire távol él az átlagos emberek világától, mennyire tájékozatlan azzal kapcsolatban, hogy mi zajlik a magát szellemi és művészeti elitnek tartó rétegtől fényévekre élő emberek mindennapjaiban. (Nagyon gyakran nekem ez a tájékozatlanság a gondom a magát a magas művészethez soroló alkotók megnyilvánulásaival kapcsolatban.) Nem beszélve arról, hogy a jó ügy mögött ott van az üzleti érdek is: a könyvkiadó haszon reményében támogatja a közös írást. A film egyik jelenetében a fiatal főszereplő szembesíti az írónőt azzal, hogy nem életszerűen, modorosan ír. Az írónő első reakciója a megsértődés, de aztán rájön, hogy jobban jár, ha tanul az őszinte kritikából.

Az írónő hamar szembesül naivitásával azáltal, hogy amennyiben egy érdekesnek tűnő, kreatív projektbe nagylelkűen bevon vidéki munkásgyerekeket, azzal belenyúlhat olyan problémákba, amelyeket nem is sejthetett. Nem gondolt például arra, hogy ha krimit írnak közösen – amiben a gyilkosság alapelem – akkor elfojtott agresszió törhet fel a résztvevőkben. Az írónő érzékenységével felismeri a mesterséges helyzetből kialakult konfliktusokat és igyekszik segíteni a fiatalokat, akik a workshop során egyre jobban megértik egymás nézeteit, viszonyulásait, egyre közelebb kerülnek egymáshoz és egyre jobban bíznak magukban.

Jó a rendezés, jó a forgatókönyv, mert a nem túl bonyolult történet folyamatosan fenntartja a figyelmet azáltal, hogy életszerű, és nem megy el a végletetekig a hatásvadászat kedvéért.
Nagyon jók a színészek: az írónő (Marina Fois) és a fiatalok, főleg a főszereplő (Matthieu Lucci). Hitelesek, természetesek.
Ajánlom.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük