A fakír, aki egy IKEA szekrényben maradt

(francia-amerikai-belga-szingapúri-indiai film, 2018)Rendező: Ken Scott
Forgatókönyv: Luc Bossi, Romain Puértolas
Szereplők: Dhanush, Bérénice Bejo, Erin Moriarty, Barkhad Abdi, Gérard Jugnot, Ben Miller, Abel Jafri.

Gondolkodtam, hogy ajánljam-e ezt a szerintem abszolút megnézhető és szerethető filmet. Beleköthetnék, hogy már megint egy olyan fél-meddig spirituális film, amely egyszerre használja ki a manapság fokozódó ezoterikus érdeklődést és egyszerre odakacsint a kétkedőkre is. Sikerült a film elején elengednem a kételyeimet és hagytam magam szórakozni.

Úgy érzem, hogy a film készítőinek pont az volt a céljuk, hogy ne foglaljanak állást. A sodró és fordulatos történet során egyszerre találkozunk azzal a jelenséggel, hogy vannak tőlünk látszólag független, az életünket alapjaiban befolyásoló tényezők, események és vannak olyan helyzetek, amelyek során fokozottan alakítójává válunk sorsunknak.

 


Számomra azt üzente a film, hogy a mai kor embere nem tudhatja – még vagy már -, hogy milyen arányban van meghatározva a sorsa és milyen arányban irányítja saját maga az élete eseményeit. Mindkét végletnek vannak számos képviselője a filozófiában és a mindennapi gondolkodásban. Az a kérdés, hogy az eleve elrendeltség – azaz a sorsnak a meghatározó ereje – és a döntésünk szabadsága hogyan alakítja életünket, mindig foglalkoztatta az emberiséget. A Szellem című rovatomban több írást is szántam ennek a témának.

A Föld több helyszínén játszódó, részben road movie úgy rak elénk egy történetet, hogy feldobja a labdát ebben a nehéz kérdésben, de nem akar választ adni rá, arra, amire nem is lehet. A főszereplő azért tud a gondjaiból kilábalni és valahogy mindig továbbmenni, mert egyszerre hisz abban, hogy nem véletlenül kap jó és rossz helyzeteket, és biztos abban is, hogy az aktív cselekvéssel alakítója saját és mások sorsának. Érzi, tudja ezt a kettős hatást. Hol örül, hol elkeseredik, hol bizakodik, hol kétségbeesik, de megy előre, gondolkodik és cselekszik a nehézségek közepette az esze és főleg a szíve által vezérelve.

A fakír, aki egy IKEA szekrényben maradt című film egy érdekesen megírt vígjáték drámai elemekkel, a mai kor jelenségeire reagáló történettel. A nagyon is aktuális témák (pl. bevándorlás), a keleti és európai világ korunkra jellemző átjárása, az ebből adódó kölcsönös kulturális áramlás és feszültség megjelenik a filmben. A produkció származási országai nagy száma is sokat mond: francia, amerikai, belga, szingapúri, indiai film nyolc különböző nációjú producerrel.

Dhanush, a főszerepet alakító indiai színész nagy tehetség. Viszi a hátán a filmet, minden snittben benne van, tele energiával, lazasággal, természetességgel.

Ken Scott rendező eddig sem rengette meg a filmvilág alapjait munkáival, ahogy ezzel a filmmel sem, de egy minőségi kikapcsolódásnak, szórakozásnak szánt estére nagyon jó. Ezt minden irónia nélkül írom.

Csizmadia Attila

Kapcsolódó írásaim:

Véletlen volt?

Akarat. Szabad egy táncra?

Életfeladat

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük